3/05/2015

Egy könyv, amelynek szám van a címében

Veronica Roth: Négyes


EGYETLEN DÖNTÉS
amely megszabadít a múltadtól
EGYETLEN DÖNTÉS
amely meghatározza a jövődet
EGYETLEN DÖNTÉS
amely végérvényesen megváltoztat
EGYETLEN DÖNTÉS
és szabad lehetsz.

A New York Times sikerszerzője, Veronica Roth könyve kiegészíti a világszerte kedvelt Beavatott-trilógia történeteit, és nem csak azért, mert a sokak által megkedvelt Tobias szemszögéből meséli el a márt ismert eseményeket. A négy novellából és három rövidebb jelenetből álló kötet bepillantást nyújt a Tobias múltjába és lelkivilágába, így szerves részét képezi a trilógiának



Nem is tudtam, mennyire visszavágyom Veronica Roth világába, amíg kezembe nem vettem ezt a novelláskötetet. Megfogott a borító is, hiszen gyönyörű, az óriáskerékkel utal a Beavatott egyik jelenetére vagy épp Négyes magasság elleni félelmére, a tűz pedig a Bátrak jelképe.  Bevallom, először nem is volt kedvem nekikezdeni, mert a trilógia szerintem fokozatosan laposodott el, az első tetszett, de utána a harmadik rész végéig folyamatosan untam, viszont a vége teljesen mellbevágott. Bevallom, Négyes alias Tobias számomra nem lett álompasi a könyvekben, de azért jó volt belekerülni huzamosabb időre is az ő fejébe. Oké, kit akarok én hülyíteni? Imádtam! Csak zárójeles megjegyzés, hogy szerintem Theo James a tökéletes Négyes, ezért imádtam a filmet is.. (A trilógia utolsó kötete váltott szemszögben van írva, ezért abban már elcsíphetünk néhány Négyes gondolatfoszlányt.) Szerintem ez a kiegészítő kötet is szerves része a trilógiának, mert megismerjük közelebbről Négyes múltját és részletes képet kapunk az ő beavatásáról is. A kritikát öt részre bontom, mert külön szeretnék írni a benne lévő novellákról és a már megismert jelenetek Tobias szemszögéről is.

 A bejegyzés spoilert tartalmazhat azok számára, akik nem olvasták a könyveket!


A CSOPORTVÁLTÓ
Theo James, mint Tobias Eaton

Ezt a novellát annyira nem kedveltem, talán azért mert Négyes itt majdhogynem teljesen döntésképtelen, itt még gyenge, főleg lelkileg és ez eléggé lehangoló. Négyes tesztjével kezdődik, melyben eldől, hogy melyik csoporthoz tartozik. Megismerjük az Önfeláldozó életének körülményeit, megtudjuk a jellemfejlődésének és félelmének gyökereit és ez nagyban segít abban, hogy kiismerjük magát a szereplőt, mert azt hiszem, hogy Tobias Eaton nem egy sablon férfi karakter, hanem egy ennél bonyolultabb jellem, akinek személyiségét befolyásolták a gyerekkori bántalmazások és a félelmei. A novella olvasása közben jöttem rá, hogy bárki lehet Tobias Eaton, mert azok a dolgok, amik az ő személyiségére hatottak ugyanúgy megtörténhetnek, sőt meg is történnek a valóságban is. Ezért érzem, hogy Négyes nem olyan karakter, mint általában a többi, nem legyőzhetetlen, vannak félelmei és gyengéi, Tobias Eaton igenis emberi.




A FELAVATOTT

Részlet a Beavatott c. filmből


Ebben a novellában új kedvencet avattam, aki nem más, mint Amar. Egyszerűen szimpatikus volt, ahogy támogatta Tobiast és ahogy neki adta a Négyes nevet. Amarban szerintem megvan minden, ami meg kell, hogy legyen ahhoz, hogy mindenki a szívébe zárja, de a legfőbb ok talán, hogy őszintén támogatja a főszereplőnket. Kár, hogy ilyen véget ért.. Mikor ezt a novellát olvastam, nosztalgikus érzés kapott el, hiszen a Beavatottban már végigkövettünk egy felavatást, csak Tris szemszögéből és így ez így egy új és mégis ismerős élményt nyújtott. Talán ez a novella az, amiben szembetűnő Négyes személyiségfejlődése, hiszen itt láthatjuk, hogyan erősödik meg fizikailag és lelkileg is. Nehézségek árán, de képes lesz lezárni magában az Önfeláldozó korszakot és nyitni az új felé. A Beavatottból visszatérő szereplők még Shauna és Zeke, akiket mindig is kedveltem. Őket is közelebbről megismerhetjük, bepillantást nyerhetünk a nehézségeikbe és okoznak néhány igen vicces pillanatot is. Ebben a novellában kerül sor az első tetoválás történetére is, ami igen mókás, mégis komoly jelentéssel bír. Tobias a bátrak jelképét tetováltatja magára, mégpedig a lehető legfájdalmasabb helyre. (Khmm.. itt nem intim területekre gondolok)Az oldalára, a bordái fölé kéri a tetoválást és ezzel lezárja magában azt az időszakot, amikor az apja bántalmazta, de a tetoválás mégis azért készült, hogy emlékeztesse erre a fájdalomra. Ezután eléggé kellemetlenül érintett Amar halála, mert bár tudtam hogy meg fog halni, hiszen ezt már lelőtték a trilógiában, azért mégis sajnáltam, hiszen ahogy fent említettem eléggé a szívemhez nőtt. Konstatáltam, hogy Eric már akkor is egy szemétláda dög volt, de erről nem szeretnék részletesen írni, mert az már spoileres lenne a Négyesre nézve. Viszont a szimulációk kapcsán volt egy észrevételem: Itt már ilyen megszokott, hogy mindenki nyakon szúrja magát a szimulációk előtt egy injekciós tűvel?? Nekem, akinek minden baja van egy vérvétel előtt ez elképzelhetetlen, talán ezért nem lennék jó bátornak..


A FIÚ


Négyes félelmei
Forrás: Pinterest

Ebben a részben már egy kis előzményt kapunk a trilógia fő cselekményéről, ezért ez eléggé SPOILERES az egész trilógiára nézve. Négyes immár hivatalosan is bátor, de egyre jobban belekeveredik abba a bizonyos bonyodalomba, amiről az egész történet szólt. Valaki üzenetet hagy a lakásában és Jeanine Matthews egyre többször tűnik fel a Bátrak központjában, gyanús dolgok történnek, és már itt látszik, hogy a műveltek sántikálnak valamiben, amiben Max, a bátrak vezetője is részt vesz. Ez a novella megörökíti a „boldog” viszontlátást is, mert feltűnik a halottnak hitt anya is. Annál a résznél különösen büszke voltam Négyesre, hiszen itt jön át teljesen, hogy a beavatás alatt mennyire megacélozta a lelkét. Itt már egy határozott, bátor és erős karakter kapunk.









AZ ÁRULÓ




Ez a novella két évvel később, Tris beavatása közben játszódik és így szélesebb panorámát kapunk a Beavatott történéseiről. Bőven vannak aranyos Tobias-Tris jelenetek is, de emellett ott van a készülő támadás, Jeanine és Max ármánykodása és Négyes vacillálása, hogy melyik csoportját árulja el, az utóbbira utal a cím is. Tris segítségével megtanul szembeszállni a félelmeivel és itt erősödik meg teljesen a karaktere. Néhány Beavatottból ismert pillanatnál eléggé deja vu-m volt, de ettől függetlenül ez a novella is tetszett. 







Exkluzív jelenetek a Beavatottból Tobias szemszögéből
Erről nem szeretnék bővebben írni, csak annyi, hogy én talán nem ezt a három jelenetet választottam volna, de végső soron így is tetszett.


Mindezt összesítve ebben a novelláskötetben nem kapunk választ fel nem tett és már feltett kérdésekre sem, de mégis ezzel kerek az egész Beavatott élmény. Nem változtat a trilógia befejezésén, de mégis egy kicsivel több időt tölthetünk ebben a világban, jó volt „visszautazni” ide, éreztem egy kis elégtételt, de most, hogy ezt is befejeztem ismét tátong bennem az az űr, ami akkor szokott, hogyha le kell zárnom egy világot, egy történetet, mert az első olvasós élményt sosem pótolhatjuk. Erre én 5/5 pontot adok, mert megérdemli.

5/5*

Kedvenc idézeteim:


Ezt csak azért, mert muszáj, na..
Forrás: Tumblr

– Ha most a te félelem-szimulációdban lennénk… – szólalok meg. – Benne lennék egyáltalán? 
– Én nem félek tőled. 
– Persze hogy nem. Nem is úgy értettem. 
Nem így értettem: Félsz tőlem? Hanem így: Elég fontos vagyok neked ahhoz, hogy szerepelhessek a félelem-szimulációdban? 





– Nem olyan nagy szám ez, Négyes – szólal meg Zeke. Bekapja az utolsó falat ennivalóját. – Elmégy a randira, beszélgetsz a lánnyal, mint bármelyik más normális emberi lénnyel. Mert valóban az is. Még az is meglehet, hogy megengedi – te jóságos ég! –, hogy megfogd a kezét.

– Megtanulni gondolkodni, miközben a félelmeinkkel szembesülünk, olyan lecke, amelyre mindenkinek szüksége van, még egy Szerencsétlen famíliának is – érvelek.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése